Félelmeink legyőzésének ereje

Minden, amit tudni érdemes a félelemről, s ahogyan leküzdhetjük ezt az érzelmet

 

A félelem nagyon hasznos nekünk, embereknek. Létfontosságú válasz fizikai és érzelmi veszélyekre - ha nem éreznénk, nem tudnánk megvédeni magunkat a valódi fenyegetésektől. De gyakran olyan helyzetektől tartunk, melyek messze nem veszélyesek, és ezek a félelmek megakadályozhatnak bennünket abban, hogy csodálatos dolgokat éljünk meg, mint például a jobb hallás.

Amikor a félelem hasznos

Mi emberek önvédelemre vagyunk kódolva. Jól ismerjük az adrenalin löketet vagy a "harcolj vagy menekülj" válaszreakciót, ami akkor indul be, amikor veszélyt észlelünk életünkre vagy jólétünkre. De mára elhagytuk a dzsungel törvényeit, a félelem olyan életterületeinket veszi fókuszba, melyek figyelem igényét az ösztöneink jelzik, legyen az munkahelyi probléma, rossz kapcsolat vagy esetleg hallásprobléma, mellyel foglalkozni kell. A félelem rendkívüli koncentrációra kényszerít bennünket, és egyben segít elhagynunk a zavaró tényezőket. A tudósok azt is bebizonyították, hogy a félelem úgynevezett "szupererőt" adhat, például, hogy rendkívüli nyomás alatt képesek vagyunk nehéz tárgyakat emelni. Vladimir Zatsiorsky, a Pennsylvaniai Egyetem kineziológusa úgy találta, hogy versenyben a súlyemelők extra 12% - ot tudnak emelni, mert kritikus helyzetekben, ahol potenciális előnyük származhat (mint egy világbajnoki cím), a tudatalatti szerint a haszon érdekében megéri kockáztatni egy sérülést.

Amikor elszabadul a félelem

A félelem megfelelő adagokban lehet a barátunk, de a túl sok félelem átjárja az egész életünket. A normális folyamat az, hogy a veszély kiváltja a félelmet, és miután a veszély elmúlt, a félelem alábbhagy. De amikor a félelem nem csillapodik, valami károsabbá válik: szélsőséges esetekben szorongássá. A szorongó emberek általában túlreagálnak helyzeteket, és mindenben félelmet találnak. A szorongástól nem szenvedünk mindannyian, de a félelem minden bizonnyal bárkit képes hátráltatni az életben. Néha félelmetes dolgokról kell döntést hoznunk, hogy például tegyünk-e lépéseket egy súlyos halláskárosodással szemben, és válasszuk a műtétet a hallóimplantátumokért. Minél adatorientáltabbak vagyunk, annál inkább felsoroljuk az előnyöket és a hátrányokat. A hátrányok listáját vezetheti a félelem a műtéttől és a rehabilitációs folyamattól. Ha jól vagyok így, ahogy vagyok, megtanultam kezelni a fogyatékosságomat és tudok hatékonyan kommunikálni az emberekkel, akkor miért vállaljak kockázatot?

Gondoljon a nyereségre!

Monica Berg a "Félelem nem lehetőség" című könyvében írja: "Ha kockázatkerülő életet élünk félelmeink miatt, akkor létünk örömkerülő is lesz." Az élet, amelyet élsz, a választásaidtól és a vállalt (számított) kockázatoktól függ. Ezek a boldogság valódi összetevői. A félelmek legyőzése azt jelenti, hogy nagyszerű, bár előre nem látott lehetőségek kerülhetnek az utunkba, mint egy új munkahely, egy új kapcsolat vagy új hallási élmény. A félelmek legyőzésével megtanuljuk és befogadjuk a kockázatvállalást, és ez segíti a kudarctól való félelem leküzdését. Mint Arianne Huffington, a Huffington Post alapítója mondta: "A kudarc nem a siker ellentéte, hanem egy lépés a siker felé."

Pozitív látásmódban a kulcs

A kutatók kimutatták, hogy a pozitív gondolkodásmód nagyban hozzájárul a félelmeink legyőzéséhez. Azok esetében, akik tartanak a repüléstől, az segíthet, ha ezek az emberek azzal törődnek, ami majd az út végén várja őket. Nem egészen racionális, - annak a valószínűsége, hogy egy járaton baleset áldozata lesz, nem csökken, ha nyaralni indul ahelyett, hogy stresszes üzleti útra indulna - a kockázatnak a megítélése megváltozik. Ha nyaralni megyünk, akkor a látásmód inkább pozitívra áll, és általában minden rendben van a világgal. 2012-ben az Ohio Állami Egyetem kutatói azt találták, hogy azok, akinek pozitív volt a hozzáállása, nagyobb valószínűséggel győzték le a nyilvános beszéd fóbiájukat az expozíciós (elárasztásos) terápiát követően, mint a negatívabb gondolkodásúak. Ugyanez elmondható az élet más félelmeivel kapcsolatban is. Ésszerű, hogy azok, akik általában pozitívan vélekednek a körülöttük lévő világról, kevésbé félnek a lehetséges "mi van, ha" - kérdésektől, és ügyesebben megmagyarázzák, ha esetlegesen balul sül el valami.

Tippek a félelem legyőzéséhez

Eleanor Roosevelt volt first lady mondta ezt el a legjobban: "Erőt, bátorságot és magabiztosságot nyerünk minden olyan tapasztalattal, amelynek során nem a félelemmel törődsz. Egyszerűen meg kell tenned azt a dolgot, amelyet úgy gondolsz, hogy nem tudod megtenni." Mit tehetünk tehát, ha azon rágódunk, hogy vállaljunk-e el egy munkát, belemenjünk-e az új kapcsolatba, vagy vállaljuk-e a fontos műtétet, amely javíthatja hallást?

  • Elemezd a félelem természetét: A félelmed valami ésszerűn alapszik, vagy egyszerűen "mi lenne, ha" kérdések táplálják? A kudarctól való félelem biztosan a "mi van, ha" kategóriába tartozik! Ne hagyd, hogy ilyesmik irányítsák az életedet.
  • Rangsorold a lehetséges előnyöket: mindig minden döntésnek lesznek hátrányai. De mérd ezeket megfelelően össze a döntés lehetséges előnyeivel és azzal, hogy az életed hogyan válhat a döntéssel jobbá.
  • Tanuld meg egy kis bizonytalansággal élni az életedet: sosem iktathatjuk ki az összes kockázatot, ne is tegyünk úgy, mintha erre képesek lennénk. Egy nagyobb döntést meghozni egyszerűen egy választás a bizonytalanság útjai közül.
  • Ne gondold többé, hogy "semmit tenni" bármire megoldás lehet: a cselekvés magabiztosságot ad, tanulásra sarkall és fenntartja az előrehaladásunkat az életben. Tegyél a bátorságért!

 

/Katherine Diggory: The Power of Overcoming Fear/


   Minden jog fenntartva