Kulcskérdések - kulcsszavak nyomában

Kulcsok a címben. A cím körülbelül úgy jó, ha nem mond sem túl sokat, sem túl keveset. Azért lett kulcsos hogy fontos dolgokra utaljon. Olyasmiről szándékozom kicsit írni saját elgondolásaim és tapasztalataim alapján, ami megsegítheti stabil énünk és nyugalmunk fenntartását. Nehézségeink leküzdésére vagy lelki békénk kialakítására számos útmutató kereshető: erőforrások gyűjtése vagy "kisokos" megoldások formájában. Itt és most kötetlenebb, ugyanakkor kardinális szempontokat szeretnék ismételni, hangsúlyozni.

Sokszor keresünk gyors válaszokat, megoldást problémákra vagy döntésekhez. Keressük a stabilitást, az elégedettséget hozó dolgokat hosszabb távra is. A siker, a boldogulás, vagy egyszerűen a nyugalom elérése is lehet célunk. Akár arról van szó, hogy visszaszeretnénk találni egy régi jobb önmagunkhoz, akár arról, hogy fejlődni vágyunk, jó, ha tudjuk, hogy mit érdemes elvárni magunktól. Életvezetésünk kedvező alapja önmagunk ismerete és az őszinteség saját magunk felé.

A viszonyításaink alapja mi magunk vagyunk. Nagyon gyakran használt fogalom az önismeret, több szinten is értelmezhető. Mivel én vagyok az egyetlen, aki a saját szemem mögött, az én bőrömben él, így az önismeret a sajátom. Saját elgondolásaink és mások visszajelzései is társas viszonyításainkon alapulnak. A társas összehasonlítás igénye kor, kultúra és személyiségfüggő, ugyanakkor meghatározásunkban szerepet játszik, tudatos és kevésbé tudatos módokon is. A fő szerep végső soron a miénk, a célokat magunknak jelöljük ki.

Előrehaladásunk fontos segítője az elkötelezettség és az elfogadás; elfogadás - akár hátráltató - gondolatainkkal kapcsolatban, és a céljaink melletti elkötelezett tettek, aktív szerepünk.

Tegyük meg, amit kedvezőnek gondolunk. A véleményünk a tudásunkon és egyéb körülmények lenyomatán alapszanak. Csak én magam tudom és kell, hogy vállaljam a döntéseimért a felelősséget. Ezért is lényeges, hogy legyünk a lehető leghűbbek önmagunkhoz. Vegyük persze figyelembe a számunkra fontos embereket is. A fontos kérdések közötti befutó mégis: "Mi a számunkra a fontos?" Ami fontos, arra figyelünk. Vagy fordítva is: ha valamire figyelünk, fontossá válhat. Ezek kölcsönösen előidézhetik egymást. Ahogy a tehetség sem áll meg a gyakorlás nélkül, úgy a gyakorlás sem minden tehetség nélkül. Figyelmünk fókusza napi kérdésekben is meghatározó, a hosszabb távú célok szem előtt tartásával pedig folyamatosan, kis és nagyobb lépéseinket is tereljük, priorizálunk.

Kitartásunk a valódi kulcs. E képességünkkel törekszünk célunk elérésére, melyhez ragaszkodunk akkor is, ha akadályokba ütközünk. A kitartás fejlesztéséről ír pl. Anna Katharina Schaffner is. Cikkét e témában lent forrásként jelölöm pár gondolat kölcsönzése és e témában hozott könyvek ajánlása miatt. Világos, hogy minden ötletet, mindig, mindenki nem fogad vagy olvas el, de ha egyet, egyszer, egy valaki hasznosnak talál, máris megérte.

Kitartás, higgadtság - nyerő páros. Hét-nyolc éve a rezíliencia fogalmát kutatva nehezebb dolgom volt, mint ma, amikor már ez is egyike a divatos fogalmaknak. Kezdeti forrásokban jobban hangsúlyozták a rezílienciát, mint egy rugalmas készséget a felépülésben vagy az alkalmazkodásban. Az ellenállás és a találékonyság elősegítője is ez.

A személyiség és a körülmények együttesen, és ezek kölcsönös egymásra hatással is alakíthatják ki a rezíliencia mértékét. Unalmas, fásult, keserű élethez nem az vezet, ha védjük a saját határainkat és valódi céljainkat. Sokkal inkább az, ha ezeket meg sem ismerjük. Lebegjen szemünk előtt a legjobb jövőbeli énünk, és dolgozzunk kitartóan, hogy azzá váljunk. Saját, belső értékeink vezérelte célok azok, amikért igazán tudunk tenni. Az idővel, vagy a körülmények változásával kezelhetjük elvárásaink rendszerét rugalmasan. A saját értékeink által vezetett úton maradni, különösen stresszes időkben, maga a rezíliencia próbája. Keressük meg az érdekeset, találjuk, alakítsuk ki célunk és motivációnk rendszerét. Az elbizonytalanító külső vélemények korlátozzák megélhető tapasztalatainkat, kezeljük a helyén ezeket. Magunkat kövessük, ez felelősségünk.

 

/Anna Katharina Schaffner, Ph.D: Perseverance in Psychology: 4 Activities to Improve Perseverance/


   Minden jog fenntartva 2020 - 2021